Etický kodex poradce
Asociace občanských poraden
Schváleno valnou hromadou AOP dne: 10. 6. 2021
Účinnost ode dne: 10. 6. 2021
ETICKÝ KODEX OBČANSKÉHO PORADCE
Etický kodex občanského poradce vychází z Listiny základních práv a svobod, z mezinárodních úmluv o lidských právech a ze zákona o sociálních službách.
Občanský poradce poskytuje služby s nejlepším vědomím a svědomím, přičemž nejen dbá o zvyšování svých odborných dovedností a znalostí, ale zároveň:
1. je nezávislý
při poskytování poradenství sleduje legitimní zájem klienta a nenechává se ovlivnit vnějšími vlivy nebo zájmy poradny a třetích osob,
pokud je jeho nezávislost ohrožena, klienta na to upozorní a nabídne mu možnost pokračovat v konzultaci u jiného poradce či v jiné poradně.
2. je nestranný
při poskytování poradenství klienta nediskriminuje v žádné oblasti, je objektivní a respektuje individuální odlišnosti klienta,
nenechává se ovlivnit svými předsudky, postoji či pocity,
pokud je jeho nestrannost ohrožena, klienta na to upozorní a nabídne mu možnost pokračovat v konzultaci u jiného poradce či v jiné poradně.
3. je diskrétní
umožňuje klientům vystupovat anonymně a zachovává mlčenlivost o všech skutečnostech týkajících se klienta,
mlčenlivost poruší pouze na základě výslovného souhlasu klienta, či v situaci, kdy prolomení mlčenlivosti ukládá obecně závazný právní předpis, na tuto možnost klienty předem upozorňuje.
4. nevyžaduje úplatu či prospěch
výslovně ani mlčky nevyžaduje a ani neočekává od klientů za poskytnutou službu žádnou odměnu, dar či protislužbu, případný dar či prospěch smí přijmout jen jménem a ve prospěch poradny.
5. respektuje klienty
uvědomuje si, že účelem poradenství je splnit zakázku klienta a nikoliv očekávání poradce, a proto respektuje právo klienta na vlastní přání, potřeby, názory, postoje a rozhodnutí,
respektuje lidskou důstojnost klienta a poskytuje službu způsobem, který odpovídá klientovým schopnostem a možnostem.
6. dbá o to, aby nepoškodil klienta
uvědomuje si limity svých možností a schopností, navzdory případným očekáváním klienta neposkytne službu, která by šla nad jejich rámec, Asociace občanských poraden Schváleno valnou hromadou AOP dne: 10. 6. 2021 Účinnost ode dne: 10. 6. 2021
7. k situaci klienta přistupuje komplexně
k řešení dotazu klienta přistupuje tak, aby zohlednil přesah dotazu do dalších právních oblastí
při řešení klientovy sociální situace hledá a zvažuje možnosti řešení či zlepšení klientovy situace ze všech oblastí poskytovaného občanského poradenství.